Airbus A350 XBW - pogromca Dreamlinera?

Wasze hobby i zainteresowania oraz passie.
Awatar użytkownika
Shadow
Gibony
Gibony
Posty: 31
Rejestracja: 8 sie 2013, o 14:47

Airbus A350 XBW - pogromca Dreamlinera?

Post autor: Shadow »

Po dziewięciu latach spędzonych na deskach kreślarskich i w tunelach aerodynamicznych, Airbus A350 XBW wreszcie wystartował. Czy będzie w stanie pobić Boeinga 787 Dreamliner?
Airbus A350 XBW.gif
Na rynku technologicznym znamy wiele firm rywalizujących ze sobą - Facebook i Google, Samsung i Apple, czy też Microsoft i Sony, jednak żadna z tych rywalizacji nie jest tak zażarta, jak ta w której toczą ze sobą boje od 20 lat firmy Airbus i Boeing.

Europejski gigant wprowadził do produkcji nowy model A350 XWB, którym ma zamiar pobić dotychczasowego lidera, Boeinga 787 Dreamliner. Pierwszy lot testowy maszyna ma już za sobą - zakończył się pełnym sukcesem.

Największym z rodziny A350 XWB jest 77-metrowy A350-100, który może pomieścić na pokładzie nawet 350 pasażerów i osiąga prędkość 950 km/h przy pułapie 12 kilometrów. Jednak na tego kolosa przyjdzie nam poczekać jeszcze do 2017 roku. Mniejsze modele A350-800 i A350-900 powinny być dostępne już w 2014 roku. Airbus ma już 613 złożonych zamówień przez 33 przewoźników, z czego odpowiednio 80 i 70 od firm Emirates i Qatar Airways.

Airbus jest przygotowany zainwestować 10 miliardów funtów w celu wprowadzenia nowych samolotów na rynek - wszyscy obserwatorzy są zgodni, że inwestycja powinna się zwrócić. Rynek lotów długodystansowych cały czas się rozwija, a linie lotnicze chcąc ten popyt wykorzystać, na pewno zainwestują w nowe, oszczędne, spalające znacznie mniej paliwa samoloty.

Mimo że A350 XWB wszedł do produkcji później od Dreamlinera, to europejski koncern otrzymał znacznie więcej zamówień niż jego amerykański rywal. Jeżeli weźmiemy też pod uwagę problemy techniczne nękające nowego Boeinga, to można przypuszczać, że to Airbus wyjdzie z tego pojedynku zwycięsko.

Skrzydła

32 metry długości i 6 metrów szerokości złożone w głównej mierze z kompozytów - te skrzydła są największymi jakie stworzono dla samolotów jednopokładowych.

Elektronika


Zainstalowano system Fly-by-wire, a wszystkie mechaniczne elementy sterujące zastąpiono przez komputer, który może sterować samolotem bez udziału pilota.

Kadłub

Zbudowany w 53 proc. z włókien węglowych, w 19 proc. z aluminium i 14 proc. z tytanu, jest lżejszy i bardziej odporny na korozję niż u poprzedników.

Kokpit

100-megabitowa sieć wewnętrzna pozwala pilotom na monitorowanie na bieżąco aż 40 funkcji samolotu - między innymi poziomu paliwa czy stanu systemów odpowiedzialnych za lądowanie. Wszystko odbywa się za pośrednictwem 6 ekranów LCD i HUD-a dla każdego z pilotów.

Pokład


Nawet w najtańszej klasie ekonomicznej pasażer może zasiąść w wygodnych siedzeniach, przy nastrojowym oświetleniu LED. Producent oferuje także dostęp do sieci Wi-Fi w trakcie lotu.

Baterie


W celu uniknięcia problemów znanych z Boeinga 787, Airbus umieścił w swoim modelu sprawdzone baterie niklowo-kadmowe zamiast bardziej nowoczesnych litowo-jonowych.

Silniki


Dwa silniki napędzające największy model są w stanie wytworzyć ciąg startowy na poziomie 410 kN, a maksymalny zasięg samolotu wynosi 15600 km, co pozwoli na jednym baku dolecieć na Florydę i z powrotem.
ODPOWIEDZ