Probiotyki zamień na owsiankę

Awatar użytkownika
Blondi
aktywny
aktywny
Posty: 88
Rejestracja: 22 paź 2012, o 10:57

Probiotyki zamień na owsiankę

Post autor: Blondi » 18 lis 2013, o 12:57

Pomagają leczyć biegunkę, zapobiegają alergiom pokarmowym, usuwają toksyny z organizmu i sprzyjają wchłanianiu wapnia – to tylko przykłady korzystnego wpływu probiotyków (czyli dobrych bakterii) na nasz organizm. Nic dziwnego, że zawierające je produkty są wyraźnie na topie, skoro bezustannie słyszymy, że powinniśmy zwiększyć liczbę przyjaznych bakterii w jelitach. Zamiast jednak wydawać spore sumy na jogurty, serki i napoje mleczne, warto sięgnąć po tradycyjną, tanią owsiankę. Jeden z brytyjskich lekarzy chorób zakaźnych przeprowadził eksperyment, za pomocą którego pokazuje, że to znacznie lepsza alternatywa.


Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że na każdą komórkę w organizmie przypada minimum dziesięć bakterii, a większość z nich żyje w jelitach. To jednak nie pasożyty, lecz mikroorganizmy niezbędne nam do życia. Nie tylko usprawniają trawienie, ale też pomagają przyswoić składniki odżywcze z pożywienia, szczególnie w pierwszych latach życia, kiedy rozwija się mózg. Naukowcy bez przerwy znajdują ich nowe funkcje, jednak za najważniejszą wciąż uważany jest ich pozytywny wpływ na układ odpornościowy.


Istnieją dowody na to, że zażywanie probiotyków, zawierających określone szczepy bakterii, ma lecznicze działanie na przykład w takich przypadkach, jak zakaźne zapalenie żołądka i jelit, biegunka w wyniku kuracji antybiotykowej czy zespół jelita drażliwego. Jednak nawet lekarze przyznają, że niełatwo byłoby im stwierdzić, który szczep powinni przyjmować, aby uzupełnić liczbę określonego rodzaju bakterii.


Dr James Kinross, chirurg z College’u Królewskiego w Londynie, który badał działanie probiotyków, zaleca ich stosowanie głownie w przypadku dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Ma natomiast wątpliwości, czy przyjmowanie bakterii kwasu mlekowego dla „ogólnej poprawy zdrowia” ma jakikolwiek sens, nie zaobserwowano bowiem szczególnych korzyści takiej profilaktyki. W przypadku choroby uzupełniamy to, co ona wyniszczyła. Trudno natomiast mówić o naprawie całego ekosystemu za pomocą jednego jogurtu dziennie.


Warto też zwracać uwagę na to, jakie ilości cukru i tłuszczu zawierają produkty probiotyczne. Powszechnie wiadomo, że te dwa składniki – spożywane w nadmiarze – nie służą jelitom.


Zamiast szukać odpowiedniej dawki i probiotyków zawierających właściwe szczepy bakterii, możesz zastosować znacznie łatwiejsze rozwiązanie: owsiankę. Niestrawne cukry obecne w jej błonniku stwarzają komfortowe środowisko do rozwoju przyjaznych bakterii w jelitach. Działają jak prebiotyki, czyli składniki pożywienia, przynoszące korzyści zdrowotne poprzez wywieranie wpływu na bakterie jelitowe.


Dobroczynne działanie owsianki na własnym przykładzie postanowił sprawdzić lekarz chorób zakaźnych – dr Christoffer van Tulleken z University College London Hospitals. Najpierw przez dwa tygodnie całkowicie zrezygnował z jedzenia płatków owsianych, by potem przez sześć kolejnych jeść ich więcej, niż miał to kiedykolwiek w zwyczaju. Przez ten czas regularnie wysyłał do badania próbki kału. Wykonująca testy laboratoryjne Karen Scott z Instytutu Rowetta w Aberdeen szczególnie interesuje się wpływem diety na bytujące w jelitach bakterie.



Szczególną uwagę poświęca właśnie działaniu owsianki. Ekspertka co tydzień wykonywała analizę przesłanego przez dr. van Tullekena stolca i okazało się, że w miarę stosowania diety, szczepy bakterii w jelitach się zmieniały. Niektóre obumierały, inne natomiast zwiększały swoją liczebność. Autor i jednocześnie uczestnik eksperymentu nie tylko odczuł pozytywne zmiany w samopoczuciu, ale poprawę zdrowia potwierdziły też laboratoryjne badania.


Dr van Tulleken dowodzi, że codzienne spożywanie owsianki, czyli zadbanie o to, by dostarczać organizmowi zdrowych produktów, ma znacznie lepszy wpływ na jelita, niż rekompensowanie kiepskiej diety produktami probiotycznymi. To, co spożywamy podczas „normalnych” posiłków, ma znacznie większy wpływ na rozwój prawidłowej flory jelit.

wp.pl

ODPOWIEDZ