Filtr na zimę

Różne przydatne informacje oraz wiele artykułów o konopi.
Awatar użytkownika
Grand
Gibony
Gibony
Posty: 10
Rejestracja: 9 lut 2010, o 22:44

Filtr na zimę

Post autor: Grand »

Z zatykającym się układem paliwowym mamy do czynienia dość rzadko. Jednak filtracja paliwa jest niezwykle ważna, szczególnie w silnikach diesla.



W markowych stacjach benzynowych kupujemy obecnie materiały pędne raczej dobrej jakości, więc z zatykającym się układem paliwowym mamy do czynienia dość rzadko. Jednak filtracja paliwa jest niezwykle ważna, szczególnie w silnikach wysokoprężnych.


Jednostki benzynowe w dzisiejszych czasach zazwyczaj nie cierpią z powodu zanieczyszczeń w paliwie. Ten nowoczesne, z zasilaniem wtryskowym, zaopatrzone są w bardzo wydajne i dokładne filtry paliwa, w związku z tym rzadko ulegają awariom z tego powodu.


Filtr benzyny należy wymieniać raz na dwa lata, a filtr oleju napędowego – co roku. Precyzyjna konstrukcja układów wtryskowych wymaga czystej benzyny – i taka benzyna jest dostarczana, a ewentualne zanieczyszczenia odkładają się w filtrze. Ponieważ urządzenie to jest zazwyczaj dość głęboko ukryte, łatwo o nim w ogóle zapomnieć. Czy warto je wymieniać, skoro silnik ciągle pracuje bez zarzutu? Mimo wszystko warto (choćby raz na dwa lata), bo tak naprawdę nie wiemy, ile zanieczyszczeń odłożyło się w filtrze i czy nie stwarza on już nadmiernych oporów przepływowi benzyny.

Ciśnieniowa pompa układu wtryskowego będzie sobie z tym radzić, ale do czasu. W rzeczywistości filtr paliwa w silnikach benzynowych powinniśmy wymieniać w zależności od przebiegu auta oraz czystości paliwa. Ten drugi parametr pozostaje poza naszą kontrolą, więc zgódźmy się, że czasami wymienimy filtr, który był jeszcze całkiem czysty.

Zupełnie inaczej sprawa wygląda w silnikach wysokoprężnych. Tam również potrzebne jest bardzo czyste paliwo, ale dodatkowo olej napędowy skłonny jest do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury, a poniżej pewnej jej wartości wydziela się z niego parafina. Dziej się to w zbiorniku paliwa i w filtrze paliwa.

Filtry do diesli mają więc rodzaj odstojnika, gdzie powinna zbierać się woda i cięższe frakcje oleju. W lecie jest on zazwyczaj nieistotny, ale przed zimą i w jej trakcie powinniśmy regularnie co kilka tysięcy kilometrów odkręcać go i czyścić. Procedura zazwyczaj polega na poluzowaniu odstojnika i spuszczeniu zanieczyszczeń. Powinniśmy pamiętać o przeczyszczeniu owego urządzenia szczególnie przed wyjazdem w dłuższą podróż, na przykład na zimowe ferie.

Jeszcze lepszym rozwiązaniem jest coroczna wymiana filtra paliwa na nowy przed sezonem zimowym. Co prawda korzystamy w tym okresie z zimowego (czyli wytrącającego parafinę w niższych temperaturach) oleju napędowego, możemy dodawać depresatory (dodatki do paliwa rozpuszczające parafinę), jednak nawet pojedynczy atak mocnego mrozu może nam uprzykrzyć życie.
Bo samochody to moja pasja
ODPOWIEDZ